zaterdag 27 juni 2015

Wedstrijd verslag: Zevenheuvelenloop

Ik wil elk weekend een wedstrijdverslag plaatsen over een wedstrijd die ik die week heb gelopen of een leuke loop die ik al eerder heb gelopen. Ik wil het nu over de Zevenheuvelenloop hebben. Dit is tot nu toe mijn leukste loop die ik heb mee gemaakt. Ik zal jullie vertellen waarom. 

 Zevenheuvelenloop

Trein


De Zevenheuvelenloop is vijftien kilometer waarvan de eerste 5 bijna alleen klimmen is, de tweede vijf op en de laatste vijf naar beneden. Ik kan er niks aan doen maar ik hou van heuvels. Ik hou van een heuvel aanvallen en de verzuring die je dan in je benen voelt. Ik ben er ook wel goed in, in verhouding met andere. Met een cross is een heuvel het punt waar ik ander inhaal of op mensen in/uitloop. Ik herstel bijvoorbeeld ook best snel na een heuvel. Daarom wilde ik graag de Zevenheuvelenloop lopen in Nijmegen. Nijmegen is ongeveer 2 uur in de trein vanaf Zaandam. De leuke hardloopsfeer begon al op Centraal station van Amsterdam. Ik reisde met mijn vriend en terwijl wij op de trein stonden te wachten zagen wij al vele mensen met trainingspakken, hardloop schoenen en sporttassen. Dan wordt ik gelijk al enthousiast. We konden de trein in en de hele coupe zat bijna vol met hardlopers die naar Nijmegen gingen. De gesprekken die werden gehouden gingen over lopen en je voelde een gezamenlijke sfeer. Het was makkelijk om met andere lopers in gesprek te gaan. Op station Nijmegen stonden er grote gele letters van de NS met aanmoedigingen en een man op een soort badmeesters stoel aanmoedigende zinnen te roepen. De hele stoet lopers bewoog zich richting de kleedkamers. 

Start

Het was niet zo mooi weer die dag, maar om hard te lopen was het heerlijk. Ik ging er met een gevoel de wedstrijd in dat ik waarschijnlijk niet zo hele goede tijd zal lopen, omdat het een zwaar parcours is. En dat ik niet teleurgesteld moest zijn, wanneer ik wat langer over de eerste tien kilometer zou doen. Ik had gedacht dat ik de eerste vijf boven de twintig minuten zou hebben, dit was echter 19:47. Oke, dit was te  snel, maar het ging lekker. Ik was wel bang voor een ernstige terugslag voor deze best snelle opening. En die kwam er. Op zes kilometer keer ik erge steek in mijn zij. De weg was nu weer plat, dus ik kon wat makkelijker rustiger lopen. Gelukkig stond daar een waterpost. Ik nam een slokje water en probeerde rustig te ademen en vooral niet in paniek te raken. Gelukkig ging de steek een beetje weg en ik probeerde weer wat te versnellen. 

Zevenheuvelenweg

Ik was bij de 7 kilometer en ik had nu 20 seconden verloren op wat ik eerst liep. Geeft niet ik haal ze wel weer in. De weg liep nu weer wat naar beneden en ik begon aan de inhaal slag. De steek was zo goed als weg en ik liep weer lekker. Er kwam een pittige afdaling aan en met gevolg een pittige klim. Jaa!, dacht ik, die berg is van mij. Het naar beneden lopen was ook een heel fijn en apart gevoel. Je voeten gaan automatisch en je moet je zelf gewoon laten gaan. Ik vond het zo fijn voelen dat er een soort juichkreet geloof ik uit mijn keel ontsnapten. Daarna kwam de beklimming en ik begon met mijn kleine pas de heuvel aan te vallen. Niet te hard, maar een lekker tempo. Ik merkte dat ik al wat inliep op een vrouw voor mijn. De doorkomst tijd op 10 km was 39:31 wat dus een vijf was van 19:44. Niet slecht met die pittige heuvels. Maar ik liep nog steeds lekker en nu begon het afdalen.


Laatste vijf

Die laatste vijf kilometer gingen heel snel. Met nog drie te gaan, sloot ik mij bij een groepje aan die gingen versnellen. Ik kon onder de 59 minuten lopen! De laatste kilometer was weer plat, maar dit voelde als een beklimming. Nog een kilometer, maar wel een zware. Ik was er bijna. De laatste 500 meter kon ik niet meer versnellen, maar ik zag dat het niet nodig was. 58 minuten en 36 seconden had ik er over gedaan. En was al blij geweest als ik onder het uur had gelopen. Het fijnste was dat ik onderweg echt heb kunnen genieten en heel fijn heb gelopen. 


Genoten

Ik heb genoten van de heuvels, de afdalingen, de natuur, de bomen, de mensen om mij heen en langs de kant. En ik was super blij met deze tijd. Ik had nooit een 15 km gelopen, maar met de 10 EM ben ik niet sneller dan één uur doorgekomen. Ik ga volgend jaar zeker weer!

Wat is jouw leukste wedstrijd? En wat vinden jullie van zo een wedstrijdverslag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties, meningen en vragen zijn altijd welkom!