vrijdag 17 juli 2015

Omgaan met een blessure


Eindelijk, ik mocht vandaag na vier weken weer hardlopen. Ik had al eerder aan jullie vertelt dat ik een blessure had. Het is een vreemd toeval dat ik sinds ik begonnen ben met dit blog over hardlopen ik juist geblesseerd ben. Het schrijven over lopen deed mij dan ook weer verlangen daarnaar. Ik had een achillespees blessure. Het is door mijn Fysio aangeraden om een aantal weken helemaal niet te lopen, zodat mijn achillespees kan herstellen. Er is dan een minder grote kans dat het een chronische blessure wordt.


De afgelopen week had ik al veel minder last van de pees. Gister was ik weer bij de Fysio en zij vertelde mij dat ik vandaag weer voorzichtig mocht beginnen met lopen. Ik mocht vandaag twee keer 2,5 km lopen. Ik keek er naar uit! Het had nu wel lang genoeg geduurd.

Weer kunnen lopen

Vandaag was het dus zo ver. Ik hoopte dat ik pijnloos kon lopen. Ik begon en het voelde goed! Geen pijn. Gewoon het oude goede gevoel dat hardlopen mij gaf. Helaas stond er vandaag erg veel wind. Ik liep de dijk op, langs het Noordzeekanaal. Harde wind tegen, maar het maakte niet uit. Ik liep weer en daar ging het om. Ik hoop dat ik het nu rustig op kan bouwen en kan beginnen met trainen voor de Dam tot Damloop over 8 weken.

Tips omgaan met een blessure

Het was mijn eerste ervaring met een blessure. Ik wist in het begin daarom ook niet hoe ik er mee om moest gaan. Daarom wil ik jullie tips geven hoe je met een blessure om kan gaan.

Tip 1:  Sla een paar trainingen over bij beginnende pijn.

Ik las hier dat wanneer iets twee hele dagen pijn doet tijdens trainingen je beter de twee volgende trainingen over kan slaan. Ik ben tijdens een training wel steeds wat lichts gaan voelen. Op een gegeven moment deed het wel echt pijn en toen ben ik niet meer gaan trainen. Ik wilde het niet verder overbelasten. Het ging echter na een paar dagen rust nog steeds niet weg.

Tip 2: Blijf je last houden, ga dan naar een arts of Fysiotherapeut.

Als je voelt dat de pijn niet minder wordt na twee dagen rust, ga dan naar een arts of Fysiotherapeut. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit te laat heb gedaan. Ik ben 6 dagen nadat ik last had gekregen naar de huisarts gegaan. Zij vertelde mij om nog een week rust te nemen. Het was echter nog steeds niet weg. Ik ben toen later pas weer naar een Fysio gegaan. Dit had ik het beste gelijk al kunnen doen.

Tip 3: Accepteer het en neem de rust.

Blessureleed heeft ook een mentale impact. Wanneer je prestatiesporter bent en je raakt geblesseerd kan je angst krijgen voor het niet meer terugkomen op het oude niveau of dat het een einde van je carrière betekend. Ik zag zelf vooral tegen het lang niet lopen op en het daarna weer opbouwen. Ik ben bang dat het lang gaat duren voordat ik weer op mijn oude niveau terug ben. Ik ben wel jong, dus ik heb daarna nog genoeg tijd om weer goede tijden te lopen. Uit sportpsychologisch onderzoek blijkt dat wanneer je kunt ontspannen, je leert te reageren met positieve gedachtes en consequent kan leren werken met doelen, je een positieve invloed uit kan oefenen op het blessureherstel. Accepteer het dus.

Tip 4: Zoek alternatieve trainingen.

Als je even niet meer kan lopen, zoek dan wat anders waardoor je nog je energie kwijt kan en je jouw conditie op peil kan houden. Ik ben af en toe gaan fietsen, heb krachttraining gedaan, oefeningen die ik had op gekregen, op de hometrainer gefietst en gaan cross trainen. Daarnaast zou je kunnen fitnessen, aqua joggen, wandelen en schaatsen of skeeleren. Zo blijf je fit en verlies je niet veel conditie.

Tip 5: Doe oefeningen die je herstel bevorderd.

Ik had van de Fysio oefeningen gekregen die helpen om andere spieren sterker te maken, zodat de pees minder belast wordt. Hier ben ik gelijk mee begonnen. Je kunt ook zelf oefeningen opzoeken op internet die je kunt doen om je herstel te bevorderen. Doe deze oefeningen dan ook hoe vaak het noodzakelijk is. Daarnaast zijn er ook andere hulpmiddelen die herstel kunnen bevorderen, zoals ijs of bepaalde zooltjes.

Tip 6: Niet te snel willen opbouwen

Op een geven moment had ik niet veel pijn meer en had ik verwacht dat ik wel weer kon beginnen met lopen. Maar ik kreeg van de Fysio te horen dat je het beter helemaal kan laten herstellen. Je moet dat ook niet gelijk te veel lopen. Het heeft een rustige opbouw nodig om weer op je oude niveau te komen. Dit heeft vooral tijd en geduld nodig.


Hebben jullie wel eens een blessure gehad en hoe ging je daarmee om?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties, meningen en vragen zijn altijd welkom!