woensdag 15 juli 2015

Top vijf favoriete wedstrijden

Ik heb in mijn leven al vele wedstrijden gelopen. Ik wilde vandaag aan jullie laten zien wat mijn top vijf favoriete wedstrijden zijn en waarom. Ik zal jullie vertellen hoe ik deze wedstrijden heb ervaren.


  1.  Zevenheuvelenloop


Ik schreef al eerder een wedstrijdverslag over de Zevenheuvelenloop. Ik hou van heuvels en ik ben er eerlijk gezegd ook best goed in. Deze loop is in Nijmegen en is 15 km. Waarbij de eerste vijf kilometer klimmen is, van vijf tot tien verschillende heuvels en vanaf tien bijna alleen naar beneden. Je zou denken dat het heel zwaar was en dat er langzamer zou lopen dan normaal, omdat er veel hoogteverschil in zit. Dit is echter, bij mij dan, niet het geval. Ik heb hier in verhouding met andere wedstrijden mijn beste resultaat staan. Daarnaast staat ook het wereldrecord van 15 km voor mannen en vrouwen op dit parcours. 

Het is niet alleen een snel parcours, maar ook super mooi! De Zevenheuvelenweg loopt langs vele bomen die hun bladeren aan het los laten zijn. Verder zijn er veel lopers, dus altijd wel iemand van jouw tempo. Wat ik heel speciaal vond was de meeste lopers met de trein kwamen en je dus vanaf Amsterdam Centraal met een trein vol lopers zit. Dat geeft gelijk een hele fijne sfeer.

      2. Alkmaar City Run by night


Ik heb op 13 mei 2015 de 10 km tijdens de Alkmaar City Run by Night gelopen. Ik had wel al eerder op dit parcours gelopen, maar met een andere organisator. Nadat het overgenomen was door Le Champion is het een ‘by night’ loop geworden en was het opeens een goed bezette loop. De start was om half tien, waarbij het al licht schemerde. De start was voor de St. Laurens Kerk in Alkmaar. Het parcours bracht je op veel mooie plekken van Alkmaar. Via de singel, naar een park en langs verschillende grachten. Dan loop je een stuk door het oude Alkmaar, waar veel mensen staan aan te moedigen. Het parcours brengt je langs pleinen waar het avond leven in volle gang is en via de winkelstraat bereikt je de finish weer bij de kerk. Doordat het parcours door de stad liep langs waren er veel mensen langs het parcours. 

Ik lag derde vrouw en werd daarmee dan ook vaak aangemoedigd. De loop had ook een speciale sfeer omdat het donker was. Mensen liepen met lichtjes en reflecterende shirts. Ik had tijdens deze wedstrijd echt genoten door het leuke parcours, vele aanmoedigingen, het lopen wat best makkelijk ging tot 6 km en de avond sfeer in de stad. De eerste kilometers waren veel te snel, maar het gevoel dat het zo makkelijk ging gaf mij weer meer energie. De eerste 5 kilometer kwam ik op 18 minuten door. Dit klopt waarschijnlijk niet, omdat ik nog nooit harder dan 18:24 heb gelopen op een vijf kilometer. Op het einde bleek ook dat het parcours te kort was. Ik had een eind tijd van 37:36. Hij was uit eindelijk 200 meter te kort.

     3. Halve marathon Egmond

In januari 2015 mocht ik mijn eerste halve marathon lopen. In een wedstrijdvorm had ik nog nooit langer dan 10 EM gelopen. Het leek mij heel leuk om in Egmond mijn eerste halve marathon te lopen, al leek het mij ook best zwaar. 7 km strand, de duinen en de onverwachte weersomstandigheden die rol kunnen spelen maakt het een zware wedstrijd. Natuurlijk vielen de weersomstandigheden niet mee. Er werd windkracht 7 voorspeld! Gelukkig niet pal tegen op het strand, dat was een meevaller. Ik had goed getraind. Veel lange duurlopen gedaan, maar ik was toch erg zenuwachtig. Door de storm was het strand tijdens de starttijd onbegaanbaar. Er was nog maar een meter strand over door de zee die door de wind het strand had overgenomen. De start werd dus met een half uur verplaatst. Ik startte met alleen maar vrouwen, 9 minuten en 17 seconden voor de mannen. We startte wind mee, waardoor ik wat sneller dan het schema liep. Na ongeveer drie km ga je het strand op. Het was dus nog steeds een best smal strand, maar het was goed te lopen. De harde wind kwam vanaf zee en was zelfs een klein beetje mee. De eerste vijf kilometer kon ik nog bij een groepje blijven. Deze begon op een gegeven moment wat te versnellen. Gelukkig kon ik samen met iemand lopen, waardoor wij elkaar om de beurt een beetje uit de wind konden houden.


Ik vond het strand heel fijn lopen. Ik kon echt genieten, omdat het nog makkelijk ging, het een mooi uitzicht was en een aantal bekenden langs de kant stonden mij aan te moedigen. Het mooiste was dat op 9 km de snelle mannen met motors en cameraploeg langs ons snelde. Op de 10,5 km kwam ik door op 42:41. Maar nu kwam de tegenwind, dus ik winst dat ik minstens 2 minuten moest inleveren. Dit waren er echter wal wat meer geworden. 

Tot 15 km voelde het nog goed, maar toen begon het echt zwaar te worden. Ik liep na het strand ook alleen dus had niemand om achter te schuilen. Vanaf 15 km was het eigenlijk alleen maar wind tegen. Over de laatste 6,1 km heb ik 27 minuten gedaan. De laatste paar kilometer was tegenwind en heuvel op. Zo slopend en ik had het gevoel dat ik bijna niet meer vooruit kwam. Voor de finish liep je nog 100 meter tegenwind en dan eindelijk de finish. Ik was moe, maar erg voldaan. Ik had mijn eerste halve marathon in 1:28:13 gelopen met windkracht 7 en op een niet heel makkelijk parcours. Het was een erge mooie en zeker zware ervaring geweest en ik ga hem zeker volgend jaar weer lopen.

    4. Groet uit Schoorl

Ik heb twee verschillende soorten ervaringen met de 10 km van de Groet uit Schoorl loop. Deze loop is voor twee jaar het NK 10 km. Als eerst vind ik het een erg mooi parcours. Het loopt door de duinen van Schoorl en het bevat klimmen en dalen. Ondanks het klimmen is het een erg snel parcours. Mijn eerste ervaring met deze loop was niet zo positief. Ik zat in mijn laatste jaar als A-junior en ik had een best grote kans op Nederlands Kampioen te worden op de 10 km. Helaas ging dat niet helemaal zo als ik gehoopt had. Tot ongeveer 5 kilometer ging het goed en zat ik bij mij concurrente. Op dat moment kreeg ik steek en moest ik het groepje lossen. Ik probeerde wat rustiger te lopen om weer goed op adem te komen. De steek ging uiteindelijk weg en ik kon weer mij tempo hervatten. Tot ik op ongeveer 6 km werd in gehaald door een mannen die achter ons startte. Deze man liep echter iets te dicht tegen mij aan, waardoor ik struikelde en viel op het schelpen/grindpad. Dat deed best pijn. Ik stond op en liep weer door, maar ik wist dat ik die eerste plek en een goede tijd nu bijna wel kon vergeten. Ik probeerde mij tempo weer te hervatten, maar ik was uit mij ritme geraakt. De meeste lopers lopen de laatste 5 km daar harder dan de eerste, maar dit was mij niet gelukt. Ik eindige nog wel onder de 40 minuten, maar was helaas geen Nederlands Kampioen.


     

     Het jaar daarna was ik geen junior meer, waardoor er nergens druk op stond. Ik wilde wel een goede tijd lopen, maar ik keek wel hoe het ging. En het ging best goed. De eerste drie kilometer loop je door het dorp heen en daarna ga je de duinen in. Dat begint met een klim van 1 kilometer. Dan ga je verder op een grindpad die iets daalt en die je weer naar het dorp lijdt. Daar heb je in de laatste kilometer nog een klim. Deze keer finishte ik in een tijd van 38:24 en dit was een PR voor mij, waar ik erg tevreden mee was
    

          5. Dam tot Damloop

Je mag meedoen aan de 10 EM van de Dam tot Damloop wanneer je 16 jaar bent. Ik liep echter altijd al de mini Dam tot Damloop en daarna de 4 EM. Ik woon dicht bij Zaandam waar deze kleinere lopen gehouden worden en waar ook de finish is van de Dam tot Damloop. Dus toen ik zestien was mocht ik dan eindelijk de 10 EM lopen. Dat was gelijk de verste afstand die ik ooit in wedstrijdvorm had gelopen. Helaas was deze eerste 10 EM wat regenachtig. Ik vond het gelijk wel een hele leuke ervaring. Zo veel publiek, zo veel vrolijke muziek langs de kant. Daarnaast maakte de tunnel en het stuk op de snelweg het ook wel erg bijzonder. En door het feit dat ik in mijn geboorteplaats finishte had ik veel aanmoedigingen op het einde. Het is dan geen super mooi of snel parcours, maar de sfeer vind ik gewoon heel prettig daar. 





Ik ben elk jaar iets sneller gaan lopen. Ik begon met 1:07:22 in 2011 en heb in 2014 1:05:01 gelopen. Dit jaar ga ik hem weer lopen. Helaas kan ik pas van volgende week weer beginnen met trainen, omdat ik nog steeds geblesseerd ben.  Er zit dus waarschijnlijk geen PR in, maar ik ga gewoon lekker lopen en genieten. Ik hou jullie op de hoogte van mijn trainingsopbouw naar de Dam tot Damloop toe.


Wat is jullie lievelingswedstrijd? En hebben jullie deze wedstrijden ook eens gelopen? Ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties, meningen en vragen zijn altijd welkom!