donderdag 2 juli 2015

Waarom is hardlopen leuk?

Ik krijg vaak de vraag wat er zo leuk is aan hardlopen. Of het niet saai is zo lang achter elkaar lopen? Nee, ik vind het niet saai. Hardlopen is hét moment van de dag waarbij ik mijn hoofd leeg kan maken en even niet met andere dingen bezig kan zijn. Even alles van je af zetten en alles op een rijtje krijgen. Hieronder zal ik toelichten waarom hardlopen zo leuk is. 



Hardlopen kan overal en altijd 

Als eerste vind ik hardlopen leuk omdat het een makkelijke sport is die je altijd en overal kan doen. Het enige wat je nodig hebt zijn hardloopschoenen en hardloopkleding. Ik vind het heel leuk dat je overal kan lopen en het eigenlijk altijd wel kan. In het bos, vanuit huis, op de atletiekbaan, maar ook op vakantie.

Hardlopen geeft een goed gevoel 

Wat ik al eerder had geschreven, maak je door hardlopen het stofje endorfine aan die je een fijn en euforisch gevoel geeft. Door deze stof schijn je ook beter tegen stress te kunnen. Daarnaast geeft het je zelfvertrouwen. Als je iets doet waarvan je had gedacht dat je het niet zou kunnen, boost dit jouw zelfvertrouwen. Wanneer je op een gegeven moment toch 15 minuten achter elkaar kan lopen terwijl je dit niet had verwacht, zal dit zeker positief van invloed zijn op je zelfvertrouwen. Ik zelf word zekerder van PR`s, een duurloop die makkelijk ging, maar ook het krachtige gevoel van het lopen. Je merkt wat jouw lichaam allemaal kan en dit maakt je zekerder over jouw lichaam.

Hardlopen verbindt

Hardlopers hebben al snel een verbinding met elkaar. Je groet bijvoorbeeld andere lopers, wanneer je deze tegen komt. Tijdens een hardloop wedstrijd is deze verbinding nog sterker. Het is een makkelijk onderwerp om over te praten met iemand die ook hardloopt. Ik wordt zelf er altijd heel blij van als ik andere hardlopers tegen kom. Of ergens iemand tegenkom die ook blijkt hard te lopen. Je deelt de liefde voor lopen met elkaar.

Hardlopen is gezond 

Het is fijn om iets te doen wat goed is voor je lichaam en waar je fit en gezond van wordt. Als eerste verlaagt hardlopen de kans op hartziektes. Het verlaagt je bloeddruk en het vermindert de kans op diabetes en verlaagt het cholesterol gehalte. Met hardlopen verband je natuurlijk vet en calorieën. Wanneer je minstens drie maanden lang regelmatig sport, verminderd dat premenstruele pijnen. Dit komt wederom door de endorfine. Daarnaast maakt het je spieren en botter sterker en bevorderd je bloedsomloop, waardoor er ook meer zuurstof bij je hersenen komt. Tot slot verbeterd je immuunsysteem, wanneer je regelmatig hardloopt. Je voelt je veel fijner, wanneer je weet dat je gezond bezig bent.
Voordelen van hardlopen Bron: Flickr.com

Energie 

Met hardlopen kan je lekker je energie kwijt. Maar wanneer jij je sloom voelt, kan hardlopen jouw weer een gevoel van levendigheid geven en heb je daarna weer zin om dingen aan te pakken. Bij mij helpt een rondje hardlopen vaak als ik mij moe voel. Het geeft mij dan weer energie.

Van de natuur genieten 

Hardlopen is een leuke manier om van de natuur te genieten en je even in de buitenlucht te bevinden. Voor mij is hardlopen meestal een reden om even naar buiten te gaan, na een dag binnen zitten.

Hardlopen maakt je hoofd leeg 

Na een drukke dag is het fijn om jouw hoofd even leeg te maken. Door hardlopen gaat dit makkelijk. Het blijkt dat door het ritme van de loopbeweging de prefrontale cortex (de voorhersenen) tot rust brengt. Dit is het deel van je hersenen die ervoor zorgt dat je logisch na kunt denken. Dit zet je instaat om problemen van diverse kanten te belichten en zelfs op te lossen. Zelf vind ik het gewoon fijn dat ik juist even nergens aan hoef te denken.

Jezelf verbeteren en verbazen 

Het leuke van hardlopen is dat je jouw zelf altijd kan blijven verbeteren. Je kunt nu al 2 km achter elkaar lopen of 5 km in 25 minuten lopen. Het leukste is om een PR te lopen, wat je totaal niet aan zag komen. Dat geeft mij altijd zo een blij en euforisch gevoel.

Variatie

Als laatst kun je altijd nieuwe uitdagingen zoeken zodat het niet verveelt. Je kan gaan crossen, sprinten, lange afstanden of andere wedstrijd of trainingen proberen. Je kunt ander parcours zoeken of bij een groep aansluiten om bij te lopen. Verder kun je met vrienden lopen of juist met muziek op. Dit maakt voor mij dat hardlopen zeker niet saai is!

Ik ben benieuwd wat jullie het leukst aan lopen vinden en of jullie dit ook zo ervaren? En wanneer je (nog) niet loopt, om welke reden zou jij gaan lopen? 
Liefs Femke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties, meningen en vragen zijn altijd welkom!