zaterdag 1 augustus 2015

Variatie bij het hardlopen

Wat ik leuk vind aan lopen is dat het eigenlijk elke dag wel anders is. Je kan op veel verschillende manieren trainen of een wedstrijd lopen. Ik schreef al eens bij Hoe begin je met hardlopen dat variatie belangrijk is om lopen echt leuk te houden. Het afwisselen van een route of andere soort training motiveert je om te gaan lopen.


In het bos/duinen

Ik ging vaak elke week één keer in de duinen lopen bij Castricum. Het is een bosachtig/ duinachtig gebied waar je veel onverharde paden hebt. 
Er zijn altijd wel wandelroutes in een bos aangegeven die je kunt lopen. Ik vind het altijd heel fijn om in het bos of de duinen te lopen, omdat je tijdens het lopen ook kan genieten van de mooie natuur. 
Soms kom je nog beesten tegen zoals wilde paarden, Schotse Hooglanders en heel zelden een vos. Het leuke van hardlopen in het bos is dat je waarschijnlijk veel verder komt en dus meer ziet dan dat je gaat wandelen. 

In het bos bij Kerkrade
Je kunt genieten van de rust om je heen. Daarnaast is het ook goed voor je om harde grond een af te wisselen met zachtere ondergrond. Verder is het een gebied met veel bomen handig als er veel wind staat of het zonnig is.
Je zou met de auto, OV of fiets naar het dichtstbijzijnde bos of duinen kunnen gaan om daar hard te gaan lopen.

Op het strand

Af en toe als ik in de duinen kom loop ik wel eens op het strand. Het is dan vooral fijn om langs de zee te lopen, waar het zand net wat harder is. Het loopt lekker, omdat het een zachte ondergrond is. Daarnaast vind ik de zee altijd een soort van rustgevend. Vooral het constante geluid van de golven om je heen. 

Op het strand bij Wijk aan Zee

Het is wel handig als je wind mee hebt op het strand als het erg hard waait. Anders is er echt niet tegen in te komen en wordt je gezandstraald. Ik loop meestal in de niet zomermaanden op het strand, zodat je niet hoeft te zigzaggen tussen badende mensen, spelende kinderen en strandlakens.  

Langs water

Het is altijd mooi om langs een water te lopen. Het is gewoon een mooi uitzicht wat je hebt om naast te lopen. Het is altijd een stuk minder saai dan door een dorpsstraat of stad te lopen.
Langs de Nauernasche Vaart
Er zijn zo veel mooie rivieren, sloten, meren en plassen in Nederland om langs te lopen. Ik loop graag een rondje langs de Nauernasche vaart of op de dijk langs het Noordzee kanaal. Er zal vast wel bij jouw in de buurt een mooi water zijn om langs te lopen.

Langs het Noordzeekanaal in Westzaan

Groen

Eigenlijk vind ik alles waar het groen is wel leuk om te lopen. Parken, langs een weiland of een bebost stukje. Het is altijd fijn om natuur om je heen te hebben met het lopen. Dat geeft altijd veel meer rust dan de stad. Het is een fijn om genieten van de natuur te combineren met hardlopen.

Lang het Westerwindpad in Zaandam

Andere plekken

Het kan heel motiverend werken om eens even een ander rondje te lopen dan je gebruikelijke rondje. Ik heb een aantal verschillende rondjes in mijn omgeving. Het hangt er van af wat voor afstand ik wil gaan lopen. Hiervan loop ik dan af en toe net een stukje iets anders. Varieer dus ook van afstand. Loop niet bijvoorbeeld altijd 10 km, maar een aantal keer 5km en af en toe 15 km. Het helpt vaak ook al als je het gebruikelijke rondje de andere kant op loopt. Dat maakt het toch weer even wat anders. Je zou ook ergens heen kunnen fietsen, zodat je net op een ander stuk begint.

Standaard rondje op de dijk langs het Noordzeekanaal

Ik loop nu al tien jaar duurlopen vanaf mijn huis. Toch ontdek ik soms nog wel nieuwe mogelijkheden om te lopen. Ik vind het altijd wel heel leuk om een stukje te lopen die ik nog nooit of niet vaak gelopen heb.

Langs de Nauernasche Vaart

Ik loop nu ook vanaf mijn vriend zijn huis. Op deze manier loop ik ook weer op stuk wat ik normaal te ver vind. Je zou bijvoorbeeld ook eens vanaf een vriendin of vriend, je werk, je school of familie kunnen gaan lopen. Zo ontdek je weer nieuwe plekken en hou je het veel leuker om te lopen.

Heuvel training

Een leuke manier om je gewone duurlopen eens af te wisselen zijn heuveltrainingen. Heuveltraining is bovendien erg goed voor je spierkracht. Je kunt een heuveltraining doen door een rondje uit te zetten waar je af en toe een brug op gaat. Je kunt een heuvel of een brug bijvoorbeeld tien keer achter elkaar op rennen, met wandelen naar beneden. Een Nederland zijn er ook verschillende plekken waar je genoeg heuvels tegenkomt. Bij Schoorl heb je bijvoorbeeld de beruchte ‘Kilmduin’. Ook bij de Utrechtse heuvelrug, de Veluwe, rond Arnhem en in Limburg zijn er veel heuvels te vinden. Verder kom je in een duingebied ook altijd wel heuvels tegen.

Heuvel op vakantie in Oostenrijk

Tempo training


Wanneer een duurloop van langer dan een uur toch wat saai gaat worden, kun je het leuk houden door af en toe van tempo te wissel. Ik vind mijn duurloop meestal sneller voorbij gaan, wanneer ik wat tempo`s in mijn duurloop doe. Dit kan bijvoorbeeld 10 keer 2 minuten in het tempo van de wedstrijd zijn waarvoor je traint. Je kunt ook wat variërende tempo`s doen, bijvoorbeeld 20 minuten inlopen, 2 minuten, 4 minuten, 6 minuten, 8 minuten, 6 minuten, 4 minuten,  2 minuten en 20 minuten uitlopen met 2 minuten rustig lopen. Het is wel belangrijk dat je altijd minstens 10 minuten voor en na de tempo`s op een rustig tempo loopt. 

Op het NK cross
Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om je trainingen af te wisselen. Varieer jij wel eens van route of training? En op wat voor plek loop jij het liefste?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties, meningen en vragen zijn altijd welkom!